úterý 10. května 2011

STÁTNÍ MATURITY BEZ ŠIDÍTKA

 (I) Státní maturity 
aneb
Rádio Jerevan
(paranoidní črta)

Zajděte si kdekoli po vlastech českých do nějakého výčepu a zaveďte se strejci na pivu řeč o jejich školních létech. Dozvíte se vždy prakticky totéž: „Byli mezi námi tací, co byli na učení bystřejší, měli zkrátka víc „fištrónu“, a potom ti trochu tupí. Těm prvním šlo učení jaksi samo, a ti druzí? S těmi nic moc neudělal sebelepší učitel. To bylo a bude...“
Zpráva z Práva 15.3. t.r. říká, že MŠMT utratilo 10 milionů jen na kompletní propagační podporu reformy maturitní zkoušky mezi žáky.
Nemine týden, aby v souvislosti se státními maturitami nevešla ve známost nová absurdita. Posuďte:
TV spoty nechalo ministerstvo (spolu s Cermatem) natočit v říjnu 2010, stály 994 578 korun. „I díky klipům se nám podařilo změnit postoj studentů k maturitě... předtím ji studenti tvrdě bojkotovali a odmítali...“ Důležitý je další údaj: „ ...vzhledem k časové tísni (na výrobu prý mělo ministerstvo dva týdny před maturitní generálkou) nebylo možné uskutečnit výběrové řízení...“ Pravda je, že skutečně poté, co proběhla generálka, protesty ustaly. Vyvstává však otázka, proč museli tak spěchat, co to skutečně přineslo a zda to vůbec stálo za to? (Ptát na to se pana ministra jaksi nikdo neodváží...)
Po 14 letech příprav, kdy měl Cermat od ministerstva (při průběžném střídání ministrů) vždy plnou důvěru - tzv. bianco (!) - spravedlivě se tomu říká Investice do zajíce (v pytli) -, konečně Cermat odtajnil, na čem tak dlouho zodpovědně pracovali, co že stojí za tu miliardu. A poté, co proběhla generálka, protesty rázem ustaly. Tato zpráva stojí za zamyšlení...
Důležitý je timming (načasování), a jeho dvojí výklad: MŠMT bude chválit sebe za dobrou propagaci (a novináři budou tuto sebechválu horlivě šířit), vysvětlení je ovšem třeba hledat jinde: studenti na vlastní kůži poznali, co se vlastně chystá, po uvážení zjistili (v drtivé většině), že to bude pro ně hračka, a nové hračky se už nehodlají vzdát! (A to zdánlivě paradoxně ani ti, kteří v generálce zrovna neuspěli! O tom dále.) Tato vcelku drobnost (ve srovnání s jinými skandálnějšími příklady) dobře ilustruje, jaký Dobešovo ministerstvo (buď záměrně, nebo v důsledku mentální nedostačivosti) vykazuje vhled do reality.
Zároveň taky, jak dovedně Dobeš manipuluje s médii! (Však o této jeho schopnosti vznikají seminární práce... nejméně jedna.)
Další Dobešem „umně“ šířenou mystifikací je ujišťování (novináři zase pilně šířené), jak se pod ředitelem Cermatu povážlivě kymácí židle. Přitom je známo, čím podmínil Dobeš své setrvání v úřadu: „Toto, co se děje, mě vede k tomu, že zatnu zuby, kdyby nedej bože nastala zásadní chyba v maturitách, bylo by mně ctí říct, že toto je moje odpovědnost a dát premiérovi rezignaci," řekl ministr na dotaz, zda uvažuje o odchodu z funkce. Těmito slovy dává najevo toto: Svůj další osud spojuji jednoznačně s maturitami. Nikdo ať se nebojí, že to budu já, kdo by je chtěl jakkoli zpochybňovat. Pokud padne Cermat (tj. přestane vydělávat závratné sumy), už mě na ministerstvu nemá co držet. Když navíc chystá půdu pro další výdělečné aktivity Cermatu (chtějí zavádět testování také mladších školáků), je vidno, jaká pouta ho váží s Pavlem Zeleným při jejich společném díle, jímž je obludné „dojení“ MŠMT. Dobeš ovšem při vší sebechvále (de facto zamlžující další zbytečné utrácení peněz) zamlčel jednu věc: neustaly protesty učitelů!
x
Na základě informací z několika učilišť, připravujících se na státní maturity, přinášíme spolčení Zelený&Cermat&Dobeš něco návrhů, jak připravit povzbudivé klipy, tentokrát zaměřené na odstranění obav učitelů a ředitelů, jimž leží na srdci tzv. pověst školy. (To vše bez nároku na úplnost.)
Dobeš jim to dluží!

TIP NA KLIP č. 1:
Třída, kde probíhají maturitní testy. Pracujícím studentům jsou vidět jen ohnutá záda. Najednou se dopředu šíří vlna šepotu: „Patnáct!“
Žák v první lavici se narovnává a prohrabuje si vlasy. Detail ruky, která na temeni (mimo dohled učitele) ukáže natažené dva prsty. Následují záběry na několik žáků, ve svých protokolech zaškrtávajících shodně - ad) B…
x
Neustávaly protesty učitelů, a to i na nejvyšší místa.
Premiér Nečas se je zkusil uklidnit ještě 24.1.2011: "Za klíčové považuji poskytnout školám zpětnou vazbu o efektivitě jejich práce, kterou jim plošné výsledky mohou dát; v případě maturitní zkoušky také mohou ukázat splnění určité meze požadavků na vzdělání, kterého má v daných oblastech maturant dosáhnout“, odpověděl premiér v dopise. Zároveň připomněl, že testování se provádí i v mnoha vyspělých zemích. Posílení odpovědnosti škol za výsledky vzdělávání prý povede ke zlepšení vzdělávacího systému. ČTK 24.1.2011 (viz) (Aktuálně.cz) 
Jistě pane premiére!
Akademik Lysenko měl ve své době určitě komfortnější podmíny k práci. Ty nepohodlné dával rovnou zatknout. To akademik Pavel Zelený (viz jeho častá přítomnost v LN/Akademie) může na své kritiky (z odborných kruhů jich nebylo málo a všichni kvalifikovaní. Postupně jejich hlasy slábnou.) dělat akorát dlouhý nos, což mu zase tolik nevadí. Rozhodující je, co jim oběma zůstává společné, a to je
politické krytí!
Když nejlepší mozky naší generace, koncentrované v parlamentu, rozhodly, že maturity připravované Zeleným (ODS) zkrátka budou, tak budou! Ať to stojí, co chce. Do arény, do ringu se skutečnými odborníky na vzdělávání Zelený nikdy nevleze, nemá to zapotřebí, o to raději má všelijaké ty debaty (v TV i jinde). Nejlepší vtip je, když se o bytostně odborném tématu rozhoduje podle politického klíče. Odborníci tak časem, jako celá společnost, upadnou do apatie.
Otázka novináře v nedávném sobotním Právu: Víte, že Zelený je v ODS? Dobeš (jej mistrovsky odpálkuje): O tom nevím, já myslel, podle jména, že je u zelených!? 
Novinář nemá další otázku.

TIP NA KLIP č. 2:
Třída, kde právě probíhají maturitní testy. Pracujícím studentům jsou vidět jen ohnutá záda. Detail na ruce, zaškrtávající příslušnou kolonku, atd.
(Střih)
Rozhovor se žákem, říkejme mu třeba JEŠTĚD JEDNA:
Máme plán A a plán B.
Plán A: blikám laserovou lampičkou za pár korun na čelní stěnu. Říkáme tomu žertem – napovídá prezident! Ha, ha. To ale předpokládá, že dozor vykonávající učitel sedí za stolem. Ale může se taky stát, že přejde učebnu a bude nás sledovat zezadu. Pak nastupuje plán B:
Vytáhnu z psacích potřeb tohleto pero!“ (ukáže na první pohled normální plnicí pero, ze kterého po rozšroubování vytáhne malou trubičku – píšťalku na psa).
Zapíská, a zeptá se: „Slyšeli jste něco? Ne? To proto, že dospělý neslyší ty vysoké tóny tak dobře jako my – náctiletí! Napřed jsme to otestovali.“
(střih)
Třída, učitel píšící na tabuli. Záběr na žáka, sedícího v zadní lavici, vytahujícího píšťalku a s nadmutými papulemi do ní foukajícího. Všichni vpředu se ohlédnou a začínají se usmívat – s učitelem u tabule to ani nehne. Nerušeně píše, a pak dokonce mluví ke třídě...
(střih)
JEŠTĚD JEDNA (pomrkává významně): „ Bylo fajn, že jsme se o tom učili právě před týdnem! To by tak hrálo, aby třeba jenom jeden z mých kamarádů ve třídě rupnul!“
x
Není pochyb, že se, jak nám všichni ti ministerští úředníci hezky degenerují, dočkáme toho, až nějaký taškář přijde s plánem na vynález perpetua mobile... Po x letech, po x utracených milionech prostě sdělí: Nevyšlo to. A bude.
(Takový bude i osud státních maturit připravených Cermatem… Ale až za čas, napřed ještě něco vydělají!)
Blud, opakovaně implantovaný společnosti, je tento: Přeci když řekli, že to umějí - tak to asi umějí! Úředník s definitivou, jištěný zákonem o státní službě, by jinak ctil pravidlo předběžné opatrnosti. To by totiž byla jediná možnost - selhání - za které by mohl letět... Jiří Pehe si může ruce omlátit psaním desítek článků, které na užitečnost takového zákona poukazují. Marně!
x
Zeptali jsme se rádia Jerevan: Povídá se, že Ivan Iványč dostal za vzornou práci Volhu! Je to pravda? Odpověď: Ano, je to pravda! Akorát to nebyl Ivan Iványč, ale Ivan Petrovič, a nebylo to auto, ale kolo, a nedostal je, ale ukradl. Tolik základní, starý vtip. 
 
Poslední, česká varianta tohoto vtipu (bohužel to už žádný vtip není, že) vypadá nějak takhle:
Povídá se, že Cermat utratil za přípravu státních maturit miliardu Kč (a každý rok přijde ještě na 180 miliónů), a ty testy jsou nastaveny tak, že (citujeme premiéra) „povedou ke zlepšení vzdělávání“, a „přinesou srovnáním urovně jednotlivých škol zpětnou vazbu“.
Zeptali jsme se Cermatu: JE TO PRAVDA?
Odpověď: Ano, je to pravda (s financemi). Akorát o „zlepšení vzdělávacího systému“ se budou muset postarat školy samotné (Do toho my neděláme!) a srovnávání jedné školy s druhou stylem - Tolik neúspěšných maturantů tady u vás, a jenom pár jinde? - berte prosím s rezervou, nejsou totiž ani dvě školy, kde by poměr žáků s „fištrónem“ a těch druhých byl totožný!
Tuto poslední – pro někoho pořád překvapivě novou – myšlenku vyslovil sám ředitel Cermatu Pavel Zelený v příloze LN s příznačným názvem Akademie! 
 
Doslova se tam píše: „ Když chci srovnávat kvalitu škol, musím zohlednit podmínky, ve kterých působí. Je potřeba alespoň rámcově určit přidanou hodnotu škol.
V momentě, kdy začnete vytvářet žebříčky škol podle výsledků maturity, se tato informace stane jakýmsi synonymem kvality. Ovšem s realitou to nemusí mít nic společného – je to stejné jako říkat, že nemocnice, kde umře méně pacientů, poskytuje lepší péči. (LN/Akademie 29.3.) Lépe to říct nešlo. 
 
Nebylo to od Zeleného poněkud nedomyšlené? Kdeže! Vypovídá to hlavně o tom, jak si je naprosto jistý svým posledním dobešem, takže nadále nehodlá „být za blba“ (vizte strejci na pivu.). 
 
Dobešovi s Nečasem tím však vystavil legitimaci do elitního klubu s exkluzivním názvem Užiteční idioti.
x
Po letech ujišťování, co všechno pro ozdravění našeho „zaostávajícího školství“ bude znamenat zavedení státních maturit formou testu třeba právě z ČJ, kterému se nevyhne nikdo, po letech strašení, nejprve tím, že neodmaturuje až třetina žáků, na což si odpověděli budoucí maturanti sami po generálce (a zklidnili se), poté tím, že málo úspěšné školy budou potrestány buďto zánikem, nebo aspoň krácením dotací, dostáváme přímo od pramene pravdivou zprávu: 
práce Cermatu je naprosto samoúčelná. (PROČ měřit? Neví se.)
Tím Zelený mimoděk prozrazuje: Jenom nás nechte v klidu dělat naši práci, a všichni budeme spokojení. Já ještě víc zbohatnu, žáci odmaturují ke všeobecné spokojenosti, no a Dobeš? Ten bude slavně troubit do světa, jak se díky němu za necelý rok zlepšila úroveň studentů z původních 30% neúspěšných na necelá cca 3%, což opravdu nastane - vizme Slovensko.
x
Selhání Josefa Dobeše (na rozdíl od několika dobešů před ním) je větší. Selhal jako ministr, který jedenkaždý má spravovat svůj obor „s péčí řádného hospodáře“. (Vizte např. poplašnou zprávu Tomáše Feřteka v Respektu, mimo jiné!, kde jsou porovnány náklady + výsledky maturit na Slovensku a srovnejte s Nečasovými slovy, že testování se provádí i v mnoha vyspělých zemích. Ano, a s jakým výsledkem? Vše ví Feřtek.) Selhal jako ministr školství, když nenavázal vstřícný kontakt prakticky s nikým v jeho resortu a stal se tak veřejným nepřítelem školství číslo jedna!
 
Skutečný, renomovaný odborník Ondřej Hausenblas např. v LN 27. dubna říká:
„Skočíme na špek řediteli státního ústavu pro maturity (Cermat) a necháme si dokola vykládat o úspěšném odstraňování technických závad státní maturity. Dovolíme Cermatu vyhnout se zodpovědnosti za stále trvající hlavní chybu:prokázaně a urážlivě chabý i chybný obsah testů a zkoušek...“ 
 Nestane se po takových slovech naprosto nic, a přitom „je to na zavolání policie“, jak říkával jeden šachista nad prohranou pozicí…
Na odborné kolbiště Zelený nikdy nevstoupil – tam by se mu smáli, o to častěji vyhledává natěšený prostor pop-vědy v povolných médiích. 
(V odkazovaném článku se píše mimo jiné např. o balamucení médií tvrzením „Dovedu svými testy rozpoznat, který člověk bude podvádět!“ – jak stylové v našem kontextu!
Šarlatán = podvodník, jenž drzým balamucením klame nevědomé obecenstvo... Ottova encyklopedie) 

 
Příloha Akademie v LN (dne 15. března) přinesla pestrou paletu ukázek jeho fantazírování (že prý): 
 „Pro každý z předmětů je vybrán koordinátor. Jde o specialistu v daném oboru, který je zároveň i manažerem. A co má na starosti? Koordinuje práci autorů a revizorů úloh, organizuje pretesty, tedy jakési ověřovací testování, a následně i sestavuje celý test.
Koordinátor má kolem sebe síť autorů úloh – jsou to speciálně zaškolení učitelé ze středních a vysokých škol“ - bájí kníže Potěmkin. 
Viděl někdy některého nich i „bdělý“ Dobeš?
Chápeme, proč je Zelený 2x vyhozený, ale vždy znovu Cermatem vyreklamovávaný zpět do funkce – je to Pan nepostradatelný. Nikdo jiný z nich by nedovedl tak dovedně balamutit rozhodující úředníky! Navíc už dobře zná ty správné lidi, aby s nimi navázal ty správné kontrakty. 
 „V dalším kroku otázky procházejí  revizoři. Opět učitelé z praxe... Revizoři kontrolují hlavně obsahovou správnost, ale také správnost variant odpovědí.“ fantazíruje dále.

Opravdu rádi bychom tomu věřili, kdyby nebylo v generálce testů kromě jiných excesů například toto:

Úloha 3
Který z následujících úryvků výchozího textu obsahuje přívlastek postupně rozvíjející?
(přívlastek postupně rozvíjející = několik nesouřadných shodných přívlastků) – (Cermat ještě napoví!)
A) krabice s nápisem Elektrolux
B) protržené, proplétané sedátko
C) převržená židle
D) tmavohnědá papírová krabice

Žák mohl zapomenout, že jednotlivé členy přívlastku nemají mezi sebou v češtině čárku, a bude hádat. Ale jenom mezi B) a D). Díky nápovědě Cermatu!
Je nutno říci, že testy od Cermatu jsou vadné v celku i v jednotlivostech.

( BUDE DOKONČENO )

Žádné komentáře:

Okomentovat