pondělí 23. května 2011

Státní maturity bez šidítka (III)

Státní maturity bez šidítka

aneb


DOBEŠOVI MATURANTI

(dokončení)

Jedna z klíčových charakteristik pseudovědy (např. Wikipedia) zní: „Obrácené břemeno důkazů. Ve vědě spočívá důkazní břemeno na člověku, který věc tvrdí, nikoliv na kritikovi.
Pseudovědecké argumenty často obracejí tento princip a naopak požadují, aby skeptici dokázali nade vší pochybnost, že tvrzení je nepravdivé.“
Konec citátu. 
Požadoval někdy někdo po CERMATU, ať prokáže prospěšnost jejich maturit pro CO - KO - LIV? 

KRITICKÉ pohledy přitom musejí být dva. Vzhledem k obsahu i vzhledem k formě! 
Efektivita zjišťování úrovně žáků testy Cermatem se rovná efektivitě kypření půdy před vynálezem ruchadla: aby zjistili, že maturant ví, zda se píše „Máši“ (a ne „Mášy“), spotřebují na to v příslušné položce ne méně než 90 slov. Stejný počet je potřeba, aby se ověřilo, že se nepíše výkend, nýbrž víkend. Je správně spousta turistů, či spoustu? (45 slov)
(Kolikrát opakovaně v průměru to respondent celé přečte, než mu chyba „padne do oka?“)
O jen málo méně je zapotřebí, aby se zjistilo, že žák má ve svém slovníku výraz „elév“
 
Z hlediska obsahu je test z ČJ sestaven tak, že jednotlivé položky obsahují převážně marginálie. Zbytek je balast
 
Kolikrát víc mluvnických či pravopisných jevů obsáhne obyčejný diktát o srovnatelném počtu slov? 
 
Pedagogika pracuje s pojmy intencionální (cílené, záměrné, ve „škamnách“) a funkcionální (nezáměrné, ad hoc, kdekoli jinde).

Je doložitelná zásluha/chyba konkrétní školy u žáka, který ví/neví, co znamená slovo ELÉV,  pane premiére?  
(Je doložitelné, že ve školách, kde žáci tento výraz znali /elév = učeň, začátečník/, se to dozvěděli ve výuce, t.j. intencionálně?)


TIPY NA KLIPY – POZNÁMKA
Přirozeně v klipech nebudou vystupovat skuteční aktéři jednotlivých situací, tzv. JEŠTĚDI, ale sjednaní náhradníci. Ostatně ani Dobeš, přijme-li roli, si nezahraje ministra. To ale není na závadu. Věrohodnost posoudí jistě každý ředitel – i laskavý čtenář sám... Situace jsou víceméně jen tak nahozené. Bude záležet na libovůli realizátora, kolik ještě příbuzných situací hodlá natáčet. Sami též nevyzrazujeme vše, co víme. Bylo-li to přáním našich informátorů, zachovali jsme diskrétnost. Po skončení maturit se „maturanti“ chystají stejně pochlubit se se svými nápady na FACEBOOKU.
Možná by neškodilo přizvat před kameru také jednoho kantora, říkajícího něco takového: „ Jistěže víme, jak bude snadné šidit při takto vymýšlených maturitách – ale, my snad máme být ti první, kdo to vytroubí? Byli bychom za trouby. Jistě, když začnou jinde, my se rychle přidáme..."
x
Je více způsobů, jak chápat Zeleného často citovaný výrok, že generálka testů proběhla s jediným cílem: testovat logistiku. Nahlíženo prvoplánově, šlo pouze o kontrolu bezchybného přenosu dat ze škol, kde žáci pracovali, do centra na vyhodnocování. Je to však jenom část pravdy.
Ve skutečnosti šlo hlavně zamaskovat hlavní cíl - pokus něco se dozvědět o účinnosti chystaných otázek tzv. pilotním testem, aby pak snáze odhadovali, jaké otázky zadávat „na ostro“.
Čekejme tedy v budoucnu něco, o čemž se budou v Cermatu domnívat (podle jejich tragicky skromných mentálních dispozic), že se podobá již použitému. (Tak místo výrazu „elév“ přijde na řadu nejspíše „elefant“ atp.) 
Aby zjistili, jaký je index obtížnosti nově zvoleného slova, bylo by potřeba u reprezentativního vzorku respondentů spočíst správné a nesprávné výsledky a tím standardizovat položku,  která už však bohužel – jak plyne z povahy specifického cíle: pokusu testovat mluvnické a pravopisné znalosti z ČJ! – nepůjde použít vícekrát.
Mimochodem dalším kriteriem správně konstruovaného testu je jeho spolehlivost (reliabilita), kamž patří právě opakovatelnost (dependabilita).
Lidově řečeno, jsou testy a testy. Naše úsilí je zaměřeno na to, upozornit znovu, že tak jako je často posmívaný kargokult - - -
V Tichomoří žijí kmeny, které vyznávají kargokult. Během války tu vídali přistávat letadla se spoustou prima věcí a chtějí, aby se to samé dělo i nyní. Takže postavili cosi, co vypadá jako rozjezdové dráhy a po jejich stranách rozdělávají ohně. Mají dřevěnou boudu pro muže, který v ní sedí se dvěma kusy dřeva na hlavě jako se sluchátky a  s  bambusovým prutem trčícím jako anténa – to je dispečer – a čekají, až letadla přistanou. Všechno dělají dobře. Formálně je to dokonalé. Vypadá to přesně, jak to vypadalo tenkrát. Ale nefunguje to. Žádná letadla nepřistávají. (Richard P. Feynman: To snad nemyslíte vážně!, str. 304)
- - - jsme stejně tak zase všem pro smích my s tou naší iracionální vírou, že když někdo tvrdí, že je odborník na testy, tak to tak bude.  
Geniální Ivan Vyskočil má jednu nádhernou povídku založenou na prosté myšlence: „Taxíkář vždycky zaveze pasažéra tam, kam chce pasažér, no ne?“

x
Klipy by měly reflektovat změnu situace, jaká nastala právě po-generálce:
(Situace po-generálce z hlediska logistiky /což je, opakujeme - STRATEGIE ŘÍZENÍ DODAVATELSKÉHO ŘETĚZCE/: 
žáci si mohli osahat, jak budou vypadat testové zkoušky, poznali, kdo na to má jistě a kdo méně jistě, měli čas na uzavírání kontraktů a v rámci kontraktů proběhl – někde ještě probíhá – nácvik.),   
Logisticky vzato, žákům jde jen o to, dostat KARGO (ZBOŽÍ), čímž je správná odpověď na každou testovou otázku, 
do ruky, držící péro (a to co nejefektivněji a nejspolehlivěji). 

Signál k tomu nemusí nutně přijít  Z  HLAVY,  ale třeba  Z  OKA!

Nakonec Dobeš selhává jako bambula, který se nechá oblafnout nejprimitivnějšími formami balamucení. Opravdovým výsměchem je totiž Zeleného mystifikace, jak úspěšně (a taky příslušně nákladně) bojoval se všemi možnými způsoby podvádění s maturitami.

Už 21.11.2010 se psalo v Aktuálně.cz:  Státní maturity budou hlídané jako Klaus. A 12x dražší. (viz).
(Pokud si laskavý čtenář otevře tento odkaz, nalezne uprostřed textu plné znění maturitního testu – generálky – z ČJ. Čerpali jsme odtud.) Píše se tady:

Testy ke státním maturitám budou v Česku hlídané stejně intenzivně jako třeba prezident nebo předseda vlády a jejich ochrana bude i podobně drahá.
Už tisk a balení zajišťuje osm lidí pod dohledem kamer ve speciálních oblecích bez kapes a záhybů. To aby neschovali a nepronesli ven ani jediné lejstro. Rozvoz maturit má na starosti firma, která přepravuje nejvyšší politiky. Vše za cenu 120 milionů korun…
Pavel Zelený, ředitel společnosti CERMAT, která jako příspěvková organizace ministerstva školství maturity kompletně organizuje, zabezpečení maturit hájí: Pokud by se zadání tisklo až na školách, neměl by nad nimi stát kontrolu. Ředitel Zelený předpokládá, že zhruba do deseti minut od chvíle, kdy by byl zadán jejich tisk na škole, by už studenti mohli znát správné výsledky. (sic!) 
Ve srovnání s realitou je zjevné, že mu šlo toliko o to, pumpnout MŠMT o co nejvíc peněz co největším počtem "kšeftů s firmami" - není tajemstvím, kolik se platí "všimného" zákazníkovi! ((Až cca 50%...) Zvlášť když dodavatel může cenu služeb šponovat až do nebes...! Jde to z eráru. O to, do jaké legendy to zabalí, moc nejde - je-li autorita na testy, je autorita i na podvody, počasí, burzu a tak všelijak podobně. Hlavně však na prodejné dobeše!


Zeptali jsme se, co na to jeden z těch „zpomalených“ žáků, tušících možné problémy? „Co já bych tak asi dělal s ukradenými testy? Stejně bych musel uzavřít „kontrakt“ s někým lepším, aby to prostudoval a potom mě učil správné odpovědi – to by bylo pracné! Znám lepší způsob a o testy kradené dopředu vážně nestojím! Je to příliš redundantní, je to bouda na lidi, stejně jako zákazy chodit na záchod během zkoušení! V podstatě nám vyrábějí alibi. Během testů by stejně nikdo nešel na WC, i kdyby ho nutili. Bude se totiž napovídat!“ Napovídat se bude v reálném čase, na reálném místě: při písemné práci, s pilně pracujícími žáky a dozor vykonávajícím učitelem.
Zelený v příloze LN/Akademie ze 29.3. s nadpisem PODVODY PRODRAŽÍ MATURITU si již připravuje půdu pro další hru o ještě více dalších prachů (zapomínaje, co slibuje jinde): Pokud kraje začnou rušit školy podle výsledků maturit, zkoušky to následně značně prodraží, klidně i dvojnásobně. Když vám jde o živobytí, budete se snažit pravidla obejít. A abychom tomu zabránili, museli bychom zpřísnit kontrolní mechanismy.“
x
Neví se, jak je možné, že maturanti sami od sebe opovrhli myšlenkou na získávání maturitních textů dopředu. A to aniž by věděli, jak jsou důkladně zabezpečeny (díky obdivuhodné prozíravosti firmy Zelený & comp. Tato snaha byla finančně poprávu oceněna!). 
 
Cermat připomíná příslovečného blázna, hledajícího pod lucernou peněženku, ztracenou kdesi ve tmě.

Další stejně tak předražené jako zbytečné opatření Zelený právě vymýšlí.
Varujeme před nákupem do škol vedle předražených skenerů ještě předražených detektorů lži! Na otázku: „Podvádělo se u vás při maturitách?“ by totiž muselo plných 100% žáků popravdě odpovědět „Jistěže ano!“ Ale to on by si ani netroufnul...
x
Mimochodem jedna z novinek Cermatu (= Zeleného, copak někdo viděl někoho jiného z toho tajemného, světaplachého bratrstva?)) je jeho zaklínání ředitelů škol, aby si výsledky maturit nechali sami pro sebe. My, zvyklí číst mezi řádky, chápeme: to nejmenší, co by on potřeboval, je souhrnná statistika ukazující, jaké (přibližně nulové) procento škol mělo nějakého neúspěšného žáka u jeho testů (případně kolik)! „Mazaná“ strategie!
Míti veřejnost předložený takto jasný a hmatatený důkaz zbytečnosti projektu, uspíšilo by to jeho konec zbytečně brzo! Maturity tak jako tak brzy skončí. Ale ve hře je ještě hromada milionů!
x
Jedné skupiny je nám líto. Jsou to budoucí maturanti z těch bystřejších, kteří už vědí: Kolik lidí v Plzni vystudovalo podvodem? Procento, dvě, nebo o něco víc? A přitom je všude slyšet posměch – tamto je právník ze z Plzně! Testování u maturit bude totiž dávno zrušené, ale na nás bude celý život stigma, cejch:       DOBEŠOVI MATURANTI.

A to ať už Dobeš zůstane, nebo půjde. Leda by po něm přišel konečně nějaký ne-dobeš s fištrónem a celý nesmyslný projekt ještě zarazil. Ale dá se to u nás v dohlednu čekat?
x
Pravdou je, že státní maturity budou mít pro zlepšení vzdělávacího systému přínos srovnatelný s dopadem příznivých horoskopů Hitlerova jasnovidce na výsledek druhé světové války. A obranu proti podvádění, při opatřeních vymýšlených Cermatem, lze srovnat co do efektivity a nákladnosti s Maginotovou linií.

Můj milý R. Feynman byl kdysi jediný nezávislý člen prezidentské komise, která vyšetřovala příčiny katastrofy raketoplánu Challenger. Psal:
„… nikdo neměl podrobné informace. Ty byly k dispozici jen na nejnižší úrovni u inženýrů. Proč jsou inženýři přehlíženi, nevím, ale zdá se to být všeobecným zákonem: 

"VŠICHNI, KDO O SKUTEČNÉM SVĚTĚ NĚCO VĚDÍ, TVOŘÍ… NEJNIŽŠÍ STUPEŇ, A TI, KTEŘÍ JEN VĚDÍ, JAK OVLIVŇOVAT JINÉ LIDI A ŘÍKAT JIM, JAK PĚKNÝ BY SVĚT MOHL BÝT V IDEÁLNÍM PŘÍPADĚ, JSOU VE VEDENÍ."

(Popisuje se v doslovu k citovanému dílu.)




K o n e c

Žádné komentáře:

Okomentovat